Möt Thomas Vinterberg inför premiären av Jakten 12 april

Thomas Vinterberg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Thomas Vinterberg har regisserat Jakten med Mads Mikkelsen i huvudrollen. Svensk premiär 12 april. Bild: Gus Kaage, Film i Väst.

Med sin film Jakten har den danske regissören Thomas Vinterberg lyckats med det som de flesta filmregissörer bara drömmer om: Att vinna den riktigt stora publiken. Och att bli belönad med de riktigt stora filmpriserna. Samt inte minst: att fånga tittarnas hjärtan kring frågor som vänskap, svek och ett modernt samhälles häxjakt.
Möt Thomas Vinterberg inför den svenska biopremiären av Jakten, som Film i Väst samproducerat.

Redan vid världspremiären belönades Jakten med ett av världens mest prestigefyllda priser. Mads Mikkelsen tog hem en Palm d’Or vid filmfestivalen i Cannes för sin huvudrollsinsats som Lukas. För sitt manus prisades Thomas Vinterberg och kollegan Tobias Lindholm vid European Film Awards. Filmen har också belönats på festivaler världen runt.
Och publiken? Ja, i Danmark närmast stormades biograferna vid den inhemska premiären 10 januari.  Bara öppningshelgen såldes 120 000 biljetter, vilket är det mesta de senaste tio åren, och hittills har 670 000 danskar sett filmen. Nu är den på väg ut i världen med över 100 000 sålda biljetter i Frankrike och Nederländerna. I maj är det premiär i USA…

Vad är det då som fångat publik och kritiker? En kombination av manus, regi, skådespeleri förstås, men också de brännande ämnen Jakten tar upp:  Lögner, anklagelser, påstådda eller verkliga övergrepp mot barn, vänskap och svek.
Jakten utspelar sig i en liten dansk stad runt jul. Vi får följa 40-åriga Lucas (Mads Mikkelsen), som äntligen har lyckas styra upp sitt liv. Efter en tuff skilsmässa har han träffat en ny flickvän (Alexandra Rapaport), fått nytt jobb och är på god väg att bygga upp relationen med sin tonårige son Marcus (Lasse Fogelstrøm).
Men något går fel. Inte mycket. Bara en liten lapp. En slumpmässig lögn. Och medan snön faller och julljusen tänds, sprider sig lögnen sakta men säkert – som ett virus.
Dottern (Annika Wedderkopp) till en av Lucas bästa vänner berättar för personalen på dagiset där hon går och Lucas arbetar att han förgripit sig mot henne. Är det en fantasi eller ligger det allvar i anklagelsen?
Chocken och misstänksamheten frodas och det lilla samhället befinner sig plötsligt i ett tillstånd av kollektiv hysteri, allt medan Lucas kämpar ensam med näbbar och klor för att få behålla sitt liv och sin värdighet.

Diskussionen om övergrepp mot barn och falska anklagelser om övergrepp har varit lika intensiv i Danmark som i Sverige.
För Thomas Vinterberg var upprinnelsen till Jakten en mörk vinternatt år 1999 när det knackade på hans dörr. En välkänd dansk barnpsykolog stor utanför i snön med några dokument som behandlade barn och deras fantasier, men också om ”förträngda minnen”.
Men Thomas Vinterberg läste inte dokumenten förrän nästan tio år senare, när han själv behövde hjälp av en psykolog och av ren artighet läste dem.
– Jag fick en chock och upplevde att här fanns en historia som måste berättas. En historia om modern häxjakt. Den moderna häxjakten är relevant för alla slags människor och jag tror att man kan uppleva den på många olika nivåer. Inte minst genom de nya medieplattformarna som Twitter och Facebook, där våra identiteter kan förändras genom att klick.
– Filmens tema är universellt och det finns en sexualisering av barn i dag som inte fanns förr. Samtidigt finns det en växande debatt om så svåra ämnen som många är tacksamma för att den förs, säger Thomas Vinterberg.

Kan inte Jakten leda till att utsatta barns vittnesmål börjar misstros?
- Jag gjorde Festen (1998), som handlade om övergrepp där en vuxen son anklagar sin far för pedofili, som vi väckte stor uppmärksamhet med. Men den andra sidan av saken måste också berättas. Det är inte antingen eller utan både och. I Festen ser vi barnet som offer, men det gör vi också i Jakten.
Hur ser du på bybornas reaktion på anklagelserna mot Lucas (Mads Mikkelsen)? Är det ondska?
– Ja, det är ondska, men den sortens ondska som finns i vår rädsla. Ingen av invånarna i samhället är ond, inte heller daghemspersonalen. När Lucas bästa väns dotter kommer med en oskyldig lögn beror det på att hon har har blivit avvisad av Lucas. Föreståndaren försöker skydda sina barn, men agerar på ren rädsla och irrationellt när hon själv tror att hon är rationell, säger Thomas Vinterberg.
Text och bilder: Gus Kaage, FIlm i Väst.
Fri för publicering mot angivande av källa.

Fakta om Jakten
I huvudrollerna:
Mads Mikkelsen , Alexandra Rapaport, Susse Wold, Thomas Bo Larsen, Lars Ranthe, Anne Louise Hassing, Bjarne Henriksen.
Jakten är producerad av Zentropa i Danmark och Sverige samt Film i Väst. Med stöd från bland andra Svenska Filminstitutet, SVT och Danmarks Radio. Väsentliga delar av filmens postproduktion är gjord i Trollhättan. Filmen distribueras av Nordisk Film. Svensk biopremiär 12 april 2013.

Fakta om Thomas Vinterberg
Thomas Vinterberg antogs på Den Danske Filmskole 1989 som den yngste eleven hittills. 1993 blev han färdig som regissör med examensfilmen Sidste Omgang, som nominerades till en Oscar 1994.
Med sin debut, novellfilmen Drengen der gik baglæns vann han priser i stora delar av världen, bland annat Public Prize i Clermont-Ferrand 1994, Best Drama på Toronto Short Film Festival 1995, Best Short Film och Audience Award vid Nordisk Panorama 1994.
1995 grundade han tillsammans med regissörskollegan Lars von Trier Dogme 95 och året efter regisserade han sin första spelfilm De Største Helte. Filmen vann tre danska filmpriser, Robert.
Thomas Vinterbergs första egna spelfilm som följde Dogme-reglerna är familjedramat Festen som också blev hans stora genombrott. Den mottog en uppsjö av priser världen, bland annat Special du Jury i Cannes 1998, Fassbinder Award vid European Film Award 1998, L.A. Film Critics Award för Bästa utländska film 1998 samt sju Robert och tre Bodil. Filmen såldes till stora delar av världen och blev en stor framgång.
Thomas Vinterberg har dessutom tillsammans med de övriga Dogme-bröderna regisserat TV-dogmeexperimentet D-Dag. 2008 mottog han en Achievement in World Cinema Award vid Europeans Film Awards för sin roll som en av grundarna av Dogme 95.
Uppföljaren till Festen blev två engelskspråkiga filmer It’s All About Love (2003) med Sean Peann, Claire Danes och Joaquin Phoenix och Dear Wendy (2005) med Bill Pullman, Chris Owens och Jamie Bell. Båda filmerna uttogs till Sundance Film Festival.
2007 återkom Vinterberg till dansk film med En Mand kommer Hjem och gjorde därpå den efterföljande romanfilmatiseringen Submarino som innebar en stor framgång och en verklig comeback för regissören. Filmen har vunnit åtskilliga priser och mottog bland annat Nordiska Rådets prestigefyllda Filmpris.
Förutom att regissera spelfilmer har han också instruerat musikvideor för Metallica och Blur. 2010 debuterade Vinterberg som teaterregissör med en uppsättning av sin egen pjäs Begravelsen vid Wiens Burg Theater. Även Festen har tidigare satts upp som teaterpjäs i Tyskland.


Utskriftsversion Utskriftsversion

uiqt|wBo}{5siiom9nqtuq%vi{|5{muiqt|wBqvnwHnqtuq%vi{|5{mqvnwHnqtuq%vi{|5{m