Möt Lukas Moodysson inför nya filmen VI ÄR BÄST!

Vi är bäst

Lukas Moodysson med team och skådespelare under inspelningen av VI ÄR BÄST!
Bild: P-A Jörgensen/Copyright Memfis Film.

– Det var längesedan jag tyckte att det var så här roligt att göra film!
I flera år har Lukas Moodysson varit trött på att se på film, stå bakom en filmkamera och på hela filmvärlden. Nu är lusten tillbaka.
VI ÄR BÄST! är hans åttonde långfilm, även den producerad av Memfis Film och samproducerad med Film i Väst.
Möt regissören och manusförfattaren på inspelning i Trollhättan.

Lukas Moodysson är egentligen inte särskilt pigg på att berätta om VI ÄR BÄST!. Visst finns det uttalade föresatser och ett manus baserat på hustrun Coco Moodyssons seriealbum Aldrig godnatt. Men att göra en film är mer som "en chansning".
– Jag får se om det blir som jag tänkt mig eller om det blir något annat. Det är lika svårt som att få en överblick över en hel fotbollsmatch samtidigt som man spelar matchen, säger han.
Filmen utspelar sig i Stockholm 1982 och handlar om Bobo, Klara och Hedvig. Tre tjejer som är tolv-tretton år. De drar runt på gatorna och babblar. De är modiga och tuffa och starka och svaga och förvirrade och knasiga.
Som får klara sig själva alldeles för tidigt. Värmer fiskpinnar i brödrosten när mamma är på krogen. Startar ett punkband utan att ha instrument att spela på, trots att alla säger att punken är död.

Barn och ungdomar är ett återkommande tema i flera av Lukas Moodyssons filmer; Fucking Åmål, Tillsammans, Lilja 4-ever, Mammut.
– Jag hade bestämt mig för att sluta göra film eftersom det var så tråkigt att göra den förra, Mammut. Den enda anledningen till att göra en ny var att återigen få arbeta med barn. Jag var trött på att göra den sorts inspelningar som det blir med vuxna skådespelare.
Mycket av arbetet med filmen är improviserat. Lukas Moodysson tittar heller inte på de färdiginspelade sekvenserna under arbetets gång
– Man måste vara inne i matchen för att fortsätta prata fotboll. Det är som att gå in i en dröm eller en sorts galenskap. Efteråt kan jag se på vad som var bra eller dåligt.

Huvudrollerna spelas av tre långfilmsdebutanter. Mira Barkhammar gör rollen som Bobo, Mira Grosin är Klara och Liv LeMoyne spelar Hedvig.
Lukas Moodysson säger att barn har mycket lättare att hitta på saker själva, vuxna måste styras mer. Generellt har vuxna skådespelare svårare med att helhjärtat leva sig in i sina roller.
– Mira, Mira och Liv är väldigt begåvade och har haft lätt för att improvisera. Därför är det bortkastat att inte göra det.
Castingen tog lång tid, många månader, även om Lukas Moodysson redan på ett tidigt stadium var säker på vilka han skulle välja.
– Jag lägger ner lång tid på att hitta rätt. Jag tror inte att en skådespelare kan spela vad som helst. Man kommer ändå med sin egen personlighet, sina egna erfarenheter. Det är också viktigt att få fram hur skådespelare fungerar med varandra och i olika kombinationer. Man måste testa många olika saker med dem.

Lukas Moodysson är född 1969 och var alltså kring de tolv samma år som händelserna i filmen utspelar sig. Vad minns han? Vad har han fört in i filmen?
– Musiken! Den har aldrig blivit inaktuell för mig. Men det är också en fascinerande tanke att Coco och jag växte upp i olika städer och levde parallellt utan att veta att vi skulle träffas en gång i livet. Och ändå var det mycket som var så lika i våra liv.
Det självbiografiska är mer uttalat i Cocos Moodyssons album än i filmen.
– Därför var jag också snabb med att huvudpersonen inte skulle heta Coco som i albumet, utan Bobo. Hon skulle frikopplas från verklighetsbakgrunden.

I Studio Fares hos Film i Väst i Trollhättan har två lägenheter byggts ovanpå ett jättelikt platåbygge, två meter över golvet. Platån används för att skapa illusionen av att man befinner sig tre-fyra våningar över markplan. Studiogolvet får inte synas. Utanför fönstret hänger jättelika kulisser med Stockholms Söders stenhusfasader på.
Inspelningsprocessen beskriver Lukas Moodysson som mycket bra. Stämningen på platsen, teamet och skådespelarna framhåller han särskilt.
Själv lägger han ner en oerhörd energi på allt kring filmen; scenografi, kläder, vilken färg de ska vara på golvet eller vilken kamera som ska användas.
– Jag har alltid varit mer intresserad av detaljer än helheten. Jag kan lägga mig ner och gråta om det är fel färg på golvet.
Samtidigt gillar han att bli överraskad, "det är kul om det blir som jag inte har tänkt mig också".

Åtta filmer, åtta inspelningar i Trollhättan. Med bostadsområdet Lextorp som bas.
– Jag har alltid gillat att spela in här i stan, jag blir koncentrerad. Det finns stora fördelar med att bo i Lextorp och inte på hotell. Men jag saknar cyklar, det borde finnas.
Med samproducenten Film i Väst känner han en stor ömsesidighet.
– Vi har haft stor hjälp av varandra, med Fucking Åmål som den stora språngbrädan. Film i Väst och Tomas Eskilsson var en av de första som var intresserade av manuset.
– Tonen i de två första filmerna, Fucking Åmål och Tillsammans, har jag längtat tillbaka till och försökt hitta tillbaka till i VI ÄR BÄST! Allting är på allvar, men allting är också på skoj.
Text: Gus Kaage/Film i Väst. Fri för publicering mot angivande av källa.

Filmfakta
VI ÄR BÄST! spelas in i Trollhättan och på location i Stockholm.
Biopremiär hösten 2013. Distribueras på bio av SF.

Filmen produceras av Memfis Film i samproduktion med Film i Väst, SVT och Zentropa, i samverkan med Danmarks Radio och med stöd av Svenska Filminstitutet/filmkonsulent Lars G Lindström, Danska Filminstitutet och Nordisk Film- & TV Fond.

Filmografi Lukas Moodysson
Vi är bäst! 2013
Mammut  2009
Container 2006
Ett hål i mitt hjärta 2004
Terrorister 2003 (regi)
Lilja 4-ever 2002 (Guldbaggar för Bästa film, manus och regi)
Tillsammans 2000
Det nya landet 2000 (manus)
Fucking Åmål 1998 (Guldbaggar för Bästa film, manus och regi)
Bara prata lite 1997


Utskriftsversion Utskriftsversion

uiqt|wBo}{5siiomHnqtuq%vi{|5{mo}{5siiomHnqtuq%vi{|5{muiqt|wBqvnwHnqtuq%vi{|5{mqvnwHnqtuq%vi{|5{m